Tydzień Języka Polskiego

Tydzień Języka Polskiego

W tym tygodniu w naszej szkole będziemyświętować Tydzień Języka Polskiego, ponieważ 21 lutego to Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Został on ustanowiony w 1999roku przez UNESCO, aby podkreślić różnorodność językową i kulturową świata, a także zwrócić uwagę na języki zagrożone i ginące. Dzień ten upamiętnia tragiczne wydarzenia, jakie miały miejsce w Bangladeszu w 1952 r. – zginęło wówczas pięciu studentów uniwersytetu w Dhace, którzy domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego.

Cel działań to:

Popularyzacja języka ojczystego i kształcenie świadomości językowej wśród uczniów  naszej szkoły.

Dbałość o język jest przejawem patriotyzmu, stąd tak dużą wagę przykładamy nie tylko do sprawnej, ale przede wszystkim poprawnej umiejętności posługiwania się językiem tak w mowie, jak i w piśmie. Chcemy, byśmy wszyscy razem udowodnili, że:

  • niestraszne są nam łamańce językowe
  • lubimy czytać, czasem nawet bardziej niż biegać
  • ortografia jest nam doskonale znana
  • posługiwanie się związkami frazeologicznymi wzbogaca to, co wszak już jest bogate
  • uczymy się od siebie

 

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ

PONIEDZIAŁEK 20 lutego

W tym dniu w klasie III odbędą się zajęcia rozwijające umiejętności językowe z wykorzystaniem technik Freineta. Uczniowie będą pisać swobodne teksty, a klasa  I będzie walczyć o tytuł MISTRZA KALIGRAFII. Natomiast na lekcji o godz. 9.00 w s. 36 odbędzie się test językowy dla uczniów klas  IV - VIII, który pozwoli wyłonić  MISTRZA JĘZYKA OJCZYSTEGO.

 

WTOREK 21 lutego

,,Duży czyta małemu!”  klasy   I - III

„Potyczki z językiem” klasyIV - VIII

Uczniowie klasy II i III czytają baśnie, fragmenty opowiadań uczniom klasy I. Uczniowie klasy I odpowiadają na pytania i wykonują ilustracje do tekstu.

Na lekcji o godz. 10.00 w s. 36trzyosobowe reprezentacje klas starszych zmierzą się z zadaniami, których prawidłowe rozwiązanie pozwoli najlepszej klasie zdobyć Tytuł Mistrza Języka Ojczystego!

Uczniowie będę się zmagać w następujących konkurencjach:

Zdania dla zespołów :

  • zabawa w kalambury – odgadywanie związków frazeologicznych
  • zawody w szukaniu haseł w słownikach
  • tworzenie ciągu słów z trudnością ortograficzną
  • zabawa w poszukiwaczy błędów - trening ortograficzny
  • potyczki językowe – pytania z zakresu nauki o języku

 

ŚRODA 22 lutego

W tym dniu na godzinie wychowawczej odbędzie się apel, na którym wysłuchacie rymowanek ortograficznych przygotowanych przez klasę III oraz poezji Jana Kochanowskiego i Adama Mickiewicza w recytacji uczniów klas VI, VII, VIII. Nastąpi też  nadanie tytułu MISTRZA JĘZYKA OJCZYSTEGOuczniowi, który najlepiej napisał test językowy oraz klasie, która zwyciężyła w turnieju.

Wszystkie osoby, które tego dnia przyjdą do szkoły przebrane za dowolną postać literackąlub autora książek, zostaną uwiecznione na wspólnej fotografii.

 

CZWARTEK 23 lutego

Dziś nie biegamy, dziś czytamy!

Tego dnia proponujemy Wam wspólne zaczytanie.Drodzy i mądrzy Uczniowie – przynieście do szkoły swoją ulubioną książkę i czytajcie ją podczas przerw. Jeżeli nauczyciel i uczniowie dyżurujący na trzech przerwach zobaczą Was zaczytanych, spotka Was miła niespodzianka.

 

PIĄTEK 24 lutego

Język polski jest ą, ę!

W ciągu całego tygodnia będziecie mogli przeczytać na korytarzach szkolnych łamańce językowe. Zachęcamy też do odwiedzania biblioteki szkolnej, gdzie możecie zgłębiać język polski wykreślając, rozwiązując krzyżówki czy rebusy językowe.

 

ZAPRASZAJĄ!

nauczycielki języka polskiego oraz bibliotekarka szkolna

               

Facebook